Proces za "polski obóz koncentracyjny"

Przeprosin i 500 tys. zł zadośćuczynienia na cel charytatywny domaga się przed warszawskim sądem od wydawcy niemieckiego dziennika "Die Welt" mieszkaniec Świnoujścia za sformułowanie tej gazety "polski obóz koncentracyjny Majdanek".

W czwartek Sąd Okręgowy w Warszawie bezterminowo odroczył ten cywilny proces z powodów formalnych.

W uzasadnieniu pozwu 43-letni Zbigniewa Osewskiego napisano, że w artykule pt. "Podróż Asafa dookoła świata" z listopada 2008 r. Miriam Hollstein użyła określenia "polski obóz koncentracyjny".

Powód poczuł się tym osobiście dotknięty, bo jego dziadek zmarł w hitlerowskim więzieniu w Sztumie, a drugi pięć lat spędził w obozie w Essen. "Takie sformułowanie dotknęło mnie bardzo, bo nie dane było mi poznać mojego dziadka, który zmarł w Sztumie. Drugi zaś dziadek na skutek przeżyć w obozie w Essen żył krótko. Nie można dopuścić, że to właśnie niemiecki dziennik wypisuje takie bzdury, iż obozy koncentracyjne były polskie" - mówił PAP Osewski.

Podkreślił, że użycie takiego określenia szkaluje naród polski, w sposób oczywisty fałszuje prawdę historyczną oraz narusza jego dobre imię. W opinii Osewskiego Polacy nie mogą tolerować takiego fałszowania historii, która została napisana przez zbrodniczy system stworzony przez niemieckich, choć nie tylko, nazistów.

Po oburzeniu w polskich mediach artykuł usunięto ze strony internetowej "Die Welt"; ukazały się też przeprosiny. "Niestety w polskiej prasie ich nie zamieszczono" - dodał Osewski.

Według radcy prawnego Lecha Obary, reprezentującego Osewskiego, niemiecki wydawca, czyli podmiot prawa niemieckiego, mający siedzibę w Niemczech, może być pozwany przez sąd w Polsce. Obara podkreśla, że przedmiotem sprawy jest zadośćuczynienie krzywdzie spowodowanej publikacją artykułu zawierającego oczywiste nieprawdziwe stwierdzenia. Dowodzi, że publikacja artykułu miała miejsce w Niemiczech, ale także w Polsce - w formie papierowej w sieciach EMPiK i w formie elektronicznej na portalu "Die Welt".

Wcześniej Osewski pozwał w tej sprawie redakcję "Die Welt", reprezentowaną przez Axel Springer Polska, ale z przyczyn formalnych sąd odrzucił ten pozew. Potem pozwanym była tylko Axel Springer Polska.

Tobiasz Szychowski reprezentujący tę spółkę powiedział, że nie jest ona wydawcą "Die Welt". W środę przed sądem wniósł on o oddalenie powództwa z uwagi na brak tzw. legitymacji procesowej biernej po stronie tej spółki.

W sądzie nie stawił się ani powód, ani jego pełnomocnik. Do sądu wpłynął zaś wniosek o zmianę pozwanego na niemieckiego wydawcę "Die Welt", czyli Axel Springer AG. Sąd poinformował, że powód nie przedstawił adresów pozostałych osób, o których pisał, że też są pozwane, czyli autorki tekstu i redaktora naczelnego "Die Welt" Thomasa Schmida.

"Sąd musi wyjaśnić, kto tu jest pozwanym i dopiero wtedy sprawa może się toczyć" - powiedział sędzia Jacek Tyszka, odraczając sprawę bez terminu. Obara ma przedstawić sądowi pisemną informację, czy pozwanym jest też autorka i redaktor naczelny, a jeśli tak - to ma, zgodnie z prawem, wskazać ich adresy.

«« | « | 1 | » | »»
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Kalendarz do archiwum

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 1 2 3 4 5 6
14°C Czwartek
dzień
15°C Czwartek
wieczór
11°C Piątek
noc
8°C Piątek
rano
wiecej »