Kard. Becciu żąda 10 mln euro od tygodnika za zniesławienie i wykluczenie z konklawe

10 milionów euro z przeznaczeniem na cele dobroczynne domaga się od włoskiego tygodnika "L'Espresso" zdegradowany przez papieża kardynał Angelo Becciu. Uważa, że został zniesławiony i przez to pozbawiony prawa do udziału w konklawe, a nawet wyboru na papieża.

Pod koniec września papież Franciszek zdymisjonował włoskiego hierarchę ze stanowiska prefekta Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych i pozbawił go przywilejów wynikających z godności kardynalskiej, przede wszystkim prawa do udziału w konklawe.

W rozpowszechnionym przez media wielostronicowym pozwie przeciwko pismu pełnomocnicy kardynała uznali artykuły na jego temat za dowód "strategii zniesławiania i szkalowania" oraz za prowadzenie działań w celu zniszczenia jego reputacji.

Tak podsumowali publikacje na temat finansowych decyzji dostojnika, między innymi o przekazaniu pieniędzy z Watykanu firmie jego brata z Sardynii, zaangażowanej w działalność dobroczynną.

Wcześniej tygodnik ten opisał sprawę zakupu przez Watykan kosztownej nieruchomości w Londynie w czasach, gdy Becciu był zastępcą sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej, którego urzędnicy byli zaangażowani w tę operację. Transakcja ta jest przedmiotem śledztwa.

Od początku dostojnik zapewnia, że w żadnym z tych przypadków nic zrobił nic niewłaściwego.

Pełnomocnicy argumentują, że wykluczenie kardynała Becciu z następnego konklawe "mogłoby doprowadzić do zakwestionowania ważności wyboru Ojca Świętego ze wszystkimi konsekwencjami doktrynalnymi, jakie z tego wynikają, a także do podziałów wewnątrz Kościoła".

Ponadto wskazano, że rezultatem tej sytuacji mogłyby być "poważne problemy finansowe, jakie spowodowałoby zwołanie drugiego konklawe".

Odniesienie do konklawe i jego konsekwencji jest interpretowane przez komentatorów jako faktyczne stwierdzenie, że kardynał Becciu kontestuje to, że w wyniku nałożonej na niego kary stracił szanse na wybór na papieża.

Pełnomocnicy włoskiego hierarchy zaznaczyli, że do tej pory nie został on objęty żadnym śledztwem.

Poza tym w pozwie wyrazili przekonanie, że publikacje "L'Espresso" bezpośrednio wpłynęły na decyzję papieża Franciszka, który pod koniec września przyjął kardynała Becciu na audiencji. Po tym spotkaniu został on pozbawiony stanowiska prefekta i przywilejów wynikających z godności kardynalskiej. Z przedstawionych analiz wynika zdaniem prawników, że papież otrzymał wczesną kopię artykułu i znał jego treść, zanim ukazał się on w numerze tygodnika. Nie wiadomo, w jaki sposób kopia trafiła na biurko papieża przed publikacją.

Redakcja pozwanego tygodnika potwierdziła zasadność tez artykułów na temat Becciu i oświadczyła, że pozew jest "zdumiewający". Redaktor naczelny Marco Damilano uznał, że kardynał nie tylko atakuje pismo, ale także samego papieża.

"L'Espresso jest oskarżane o wpływanie nie tylko na papieża, ale także na Ducha Świętego, który mógłby wybrać Becciu jako jego następcę, gdyby nie artykuł blokujący jego szanse. Stolica Piotrowa po raz pierwszy została wyceniona: 10 milionów euro" - oświadczył szef tygodnika.

«« | « | 1 | » | »»
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg
Pobieranie... Pobieranie...

Kalendarz do archiwum

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
0°C Środa
dzień
0°C Środa
wieczór
-3°C Czwartek
noc
-2°C Czwartek
rano
wiecej »