Umorzone sprawy medialnych przecieków ze śledztwa smoleńskiego

Warszawska prokuratura okręgowa umorzyła sprawy siedmiu medialnych przecieków ze śledztwa smoleńskiego. We wszystkich wypadkach podstawą jest znikoma szkodliwość społeczna czynów dziennikarzy - powiedziała PAP we wtorek rzeczniczka prokuratury Monika Lewandowska.

"Cywilny" prokurator uznał, że media - jako instytucje służące społeczeństwu - mają obowiązek zajmować się sprawami budzącymi zainteresowanie opinii publicznej, a publikując materiały ze śledztwa smoleńskiego - nawet bez zgody prowadzących postępowanie - nie naraziły na szwank dobra tego śledztwa. "Potwierdzili to przesłuchani przez nas prokuratorzy wojskowi" - powiedziała PAP Lewandowska uzasadniając stwierdzenie przez prokuraturę braku społecznej szkodliwości czynów dziennikarzy.

O pierwszych dwóch umorzeniach śledztw "przeciekowych", prowadzonych z zawiadomienia Wojskowej Prokuratury Okręgowej (WPO) w Warszawie, napisała we wtorek "Gazeta Wyborcza".

PAP dowiedziała się, że umorzono jeszcze jedno śledztwo dotyczące łącznie pięciu zawiadomień, jakie z głównej sprawy wydzieliła Wojskowa Prokuratura Okręgowa. "Cywilna" prokuratura połączyła je w jedną sprawę i umorzyła przed świętami. Według prok. Lewandowskiej, wszystkie umorzenia są prawomocne. Chodzi o ujawnienie informacji ze śledztwa: trzech dokonanych na stronach internetowych "Naszego Dziennika", jednego z portalu tvn24.pl (pod tytułem "Nie obejrzeli lotniska, i tak chcieli tam lądować", z zeznaniami pracowników ambasady RP w Moskwie) oraz jednego przypadku użycia protokołów zeznań świadków do multimedialnej prezentacji pokazanej 7 grudnia 2010 r. w Brukseli, gdy europarlamentarzyści PiS chcieli zainteresować międzynarodową opinię publiczną sprawą katastrofy smoleńskiej.

"Nasz Dziennik" na stronach internetowych w artykule "Zniknęła próbka ciała prezydenta" ujawnił fragment protokołów niezgodności stwierdzonych przez Instytut Ekspertyz Sądowych przy przejęciu dowodów rzeczowych. W innej publikacji pt. "Tupolew ściął brzozę bez utraty skrzydła" ujawniono fragment protokołu zeznań naocznego świadka katastrofy. Trzecia z publikacji "Naszego Dziennika", pod tytułem "MON zlekceważyło alarm specpułku", ujawniła fragment protokołu z posiedzenia instytucji ds. bezpieczeństwa lotów Sił Powietrznych RP.

Wcześniej "GW" podała, że pierwsze śledztwo i umorzenie (z 20 kwietnia) dotyczy ujawnienia przez Macieja Dudę z portalu tvn24.pl fragmentów ekspertyzy z identyfikacji ofiar katastrofy z 10 kwietnia 2010 r. dokonanej przez biegłego z rosyjskiego Centrum Ekspertyz Sądowo-Medycznych. Drugie umorzenie dotyczy publikacji "Wprost" z listopada 2010 r. pt. "Prawda o Smoleńsku". Były to fragmenty wydanej wiosną książki Michała Krzymowskiego i Marcina Dzierżanowskiego napisanej na podstawie 57 tomów akt śledztwa smoleńskiego.

"Wprost" przedrukowało fotokopie kilku dokumentów i fragmenty zeznań; jak obliczyła prokuratura - ponad 30 świadków, głównie pilotów 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, wdów po członkach załogi, wojskowych, posłów. Przedstawiono też stenogram rozmowy oficera Centrum Operacji Powietrznych z dyżurnym Centrum Meteorologii. Oficerowie nie wiedzieli jeszcze, że doszło do katastrofy i rozmawiali o przekierowaniu samolotu na lotnisko zapasowe.

WPO od sierpnia 2010 r. wyłączała materiał i wysyłała prokuraturze "cywilnej" zawiadomienia o publikacji materiałów ze śledztwa bez zgody prowadzących postępowanie - za co grozi kara więzienia. Wydział śledczy Prokuratury Okręgowej w Warszawie zebrał te ponad 20 zawiadomień i połączył w kilka śledztw. Umorzono trzy pierwsze. Prokuratura ujawnia, że trwają jeszcze co najmniej trzy takie postępowania.

«« | « | 1 | » | »»
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg

Kalendarz do archiwum

niedz. pon. wt. śr. czw. pt. sob.
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
-5°C Wtorek
noc
-2°C Wtorek
rano
1°C Wtorek
dzień
1°C Wtorek
wieczór
wiecej »