Kryzys gospodarczy zobowiązuje nas do ponownego odkrycia miłości chrześcijańskiej – czytamy w tegorocznym orędziu episkopatu Portugalii na Boże Narodzenie.
Idzie nowe
Upadek autorytarnego systemu i otwarcie Portugalii na świat przyniosły w połowie lat 70-tych zmiany w tradycyjnym modelu rodziny. Wprowadzone załącznikiem do konkordatu w rok po rewolucji goździków prawo do cywilnego rozwodu dla małżeństw sakramentalnych doprowadziło do rosnącej liczby separacji. W ciągu 12 miesięcy od upadku dyktatury przybyło dwukrotnie wniosków rozwodowych. Już w 1975 r. było ich 1552. W następnych latach zjawisko przybierało na sile. Aktualne dane Państwowego Instytutu Statystyki (INE) są zatrważające – w ciągu roku rozwodzi się w Portugalii 26,5 tys. par, czyli średnio co drugie małżeństwo.
W ciągu ostatnich czterech dekad model rodziny w Portugalii przeszedł głębokie przeobrażenia. O ile w 1975 r. w związki małżeńskie wstępowało ponad 103 tys. par, to w 2009 r. już tylko 40 tys. Obecnie 57% zawieranych w tym iberyjskim kraju ślubów stanowią związki niesakramentalne.
W liczącej kilkanaście tysięcy wiernych parafii Encarnação liczba ślubów zmalała w ostatnich latach drastycznie. – W tym roku odprawiłem tylko jedną mszę ślubną. Związki małżeńskie zawierane przed ołtarzem stają się rzadkością – potwierdza ks. Aníbal Mota, proboszcz parafii w Encarnação.
Statystyki dowodzą jednak nie tylko spadku zainteresowania ślubami sakramentalnymi, ale związkami małżeńskimi w ogóle. Te, coraz częściej zastępowane są tzw. związkiem partnerskim, zalegalizowanym przez prawo w 1999 r. Na terenie Unii Europejskiej podobne ustawodawstwo funkcjonuje jedynie w Szwecji, Hiszpanii, Holandii oraz Belgii. Przewiduje ono, że partnerzy (bez względu na płeć) otrzymują większość przywilejów wynikających z zawarcia ślubu cywilnego, bez obowiązku jakichkolwiek zobowiązań. Heteroseksualne związki partnerskie mogą ubiegać się nawet o adopcję dziecka, jeśli żyją ze sobą przez co najmniej 4 lata. Szacuje się, że aktualnie związki partnerskie mają już 7-procentowy udział w strukturze portugalskiego społeczeństwa. W dalszym ciągu dominuje związek małżeński – 64%.
Socrates a definicja rodziny
Ostatnie dwa lata rządów socjalistycznego rządu José Socratesa przyniosły dalsze zmiany w regulacjach dotyczących małżeństw. Zaakceptowana w 2008 r. przez parlament w Lizbonie nowelizacja przepisów przewiduje automatyczne unieważnienie małżeństwa na podstawie woli jednej ze stron. Sąd rodzinny nie orzeka już o winnych rozkładu związku, lecz w większości przypadków przychyla się do wniosku rozwodowego.
Nowe przepisy skrytykowali biskupi, uznając je za “uwłaczające wartościom religijnym i wymierzone przeciw relacjom uczuciowym małżonków”. Biskup Carlos Azevedo, rzecznik prasowy portugalskiego episkopatu, skrytykował rządowy pomysł nowelizacji, “bazującej na naturalizmie, który jako podstawa etyczna okazuje się ostatecznie niszczycielski dla społeczeństwa”. – Nowe prawo opiera się na łatwych rozwiązaniach. Brak w nim miejsca dla przebaczenia, poświęcenia i walki o ratowanie małżeństwa. Rozumiem, że wiele rodzin targanych jest wewnętrznymi konfliktami, niemniej jednak władza ustawodawcza powinna stać na straży familijnej jedności – stwierdził hierarcha.
Na kilka tygodni przed wizytą papieża Benedykta XVI w Portugalii rząd premiera Socratesa wprowadził pod głosowanie kolejny projekt dotyczący związków małżeńskich. Tym razem na początku 2010 r. uwaga opinii publicznej skoncentrowała się na propozycji ustawy o małżeństwach osób tej samej płci, zrównującej pod względem praw i obowiązków pary homoseksualne ze związkami heteroseksualnymi, z wyjątkiem adopcji dzieci.
Projekt był od samego początku krytykowany przez środowiska katolików świeckich. Powołana przez nich do życia społeczna platforma „Obywatelstwo i małżeństwo” zorganizowała 21 lutego 2010 r. kilkutysięczny marsz w Lizbonie. Dodatkowo, w ciągu zaledwie trzech tygodni jej członkowie zebrali ponad 100 tys. podpisów pod petycją w sprawie referendum na temat statusu prawnego związków osób tej samej płci. Ostatecznie inicjatywa portugalskiego laikatu przepadła w zdominowanym przez partie lewicy parlamencie. Mimo sprzeciwu biskupów i części polityków opozycyjnej Partii Ludowej i Partii Socjaldemokratycznej, nowe przepisy weszły w życie w czerwcu 2010 r. Od tego czasu do grudnia br. na terenie Portugalii odbyły się 202 cywilne śluby homoseksualne.
Przed odmówieniem modlitwy Anioł Pański Papież nawiązał także do „brutalnych ataków” na Ukrainie.
Msza św. celebrowana na Placu św. Piotra stanowiła zwieńczenie Jubileuszu duchowości maryjnej.