Mariologia po Soborze Watykańskim II. Recepcja, bilans i perspektywy – to temat trwającego w Rzymie 23. Międzynarodowego Kongresu Mariologicznego.
Jego gospodarzem jest Papieski Uniwersytet Antonianum. Z perspektywy doświadczeń różnych Kościołów lokalnych analizuje się wpływ Soboru na rozwój mariologii i kultu maryjnego. Wśród uczestników jest wielu Polaków, związanych z Polskim Towarzystwem Mariologicznym.
„Naszym punktem wyjścia jest nauczanie Soboru na temat Najświętszej Maryi Panny, natomiast debata teologiczna dotyczy tego, w jaki sposób ta nauka soborowa zakorzeniła się w Kościele, jakie nowe elementy pojawiły się i na co Kościół jest uwrażliwiony w patrzeniu na Najświętszą Maryję Pannę” – powiedział Radiu Watykańskiemu o. prof. Grzegorz Bartosik OFMConv z UKSW.
Z kolei zdaniem prof. Karola Klauzy z KUL duchowość maryjna stanowi też odpowiedź na nowe zjawiska społeczne. „Istnieje szereg obszarów takich jak macierzyństwo, przeżywanie małżeństwa, które niby wydają się banalne, a jednak we współczesnym świecie stają się problematyczne. Dlatego duchowość maryjna jest odpowiedzią Kościoła na wyzwania współczesności w obszarze dobrze pojętego feminizmu” – zaznaczył prof. Klauza.
O. Bartosik podkreślił też, że różne narody czy kontynenty są uwrażliwione na różne elementy kultu maryjnego. „Polska mariologia ma charakter wyraźnie duszpasterski i jest powiązana z historią narodu. Wpłynęła na to zwłaszcza postać kard. Stefana Wyszyńskiego i jego nauczanie. Ale podobne zjawisko zauważa się również w innych krajach. Na przykład dla całej Ameryki Łacińskiej kult Matki Bożej z Guadalupe ma znaczenie symboliczne. Tym bardziej, że Maryja objawiła się w rysach metyskich, czyli łączących Indian z ludźmi białymi” – powiedział o. Bartosik.
Żadne daty nie zostały ustalone, dlatego nie mogły być zmienione.
Putin od 2023 r. jest objęty nakazem aresztowania przez MTK.
"Minerałów będzie tyle, że nie będziecie wiedzieli co z nimi zrobić".