Kościół katolicki w Polsce już po raz dwunasty obchodzi 17 stycznia Dzień Judaizmu. „Ten dzień winien dawać impulsy do podejmowania nowych wspólnych inicjatyw na rzecz budowania cywilizacji życia i miłości" - przekonuje bp Mieczysław Cisło, przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem.
Celem ogólnopolskiego Dnia Judaizmu jest budowanie i rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także wspólna modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. „Dekalog jest naszym wspólnym dziedzictwem i wspólną pamięcią” - mówił papież Benedykt XVI, odwiedzając w 2005 roku kolońską synagogę. Dzień Judaizmu ma uświadamiać, że chrześcijanie i żydzi wierzą w jednego Boga. Tegorocznym obchodom towarzyszyć będzie motto: „Łuk mój kładę na obłoki, aby był znakiem przymierza miedzy Mną a ziemią” (Rdz 9, 13). Słowa te - jak podkreśla bp Mieczysław Cisło - otwierają cykl tematów związanych z historią zbawienia, w schemacie teologicznym: wina – kara - wybawienie. Fragment z Księgi Rodzaju o przymierzu Boga zawartym z Noem łączy się z tajemnicą miłości Boga, która stała się darem dla każdego człowieka, jednakowo dla chrześcijanina i dla Żyda. Jak podkreśla bp Cisło, Dzień Judaizmu w Kościele Katolickim w Polsce w swych założeniach jest inicjatywą wewnątrzkościelną, jednak w jego obchodach, czy to na szczeblu diecezjalnym, czy parafialnym, uczestniczą zapraszani przedstawiciele gmin żydowskich wraz z rabinami. Ogólnopolskie obchody XII Dnia Judaizmu w Polsce odbędą się w tym roku w Warszawie. W sobotę, 17 stycznia w kościele pw. Wszystkich Świętych przy pl. Grzybowskim o godz. 16.30 liturgii słowa przewodniczył będzie abp Kazimierz Nycz, natomiast o godz. 18.00 w synagodze Nożyków przy ul. Twardej będzie miało miejsce spotkanie na zakończenie szabatu. Przygotowania do głównych uroczystości będą trwały już od 12 stycznia. Tego dnia w południe w Archidiecezjalnym Centrum Informacji przy ul. Miodowej odbędzie się konferencja prasowa na temat obchodów Dnia Judaizmu. Dzień później w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego „Bobolanum” (ul. Rakowiecka 61), podczas sesji „Modlitwa jako droga”, która rozpocznie się o godz. 18.00, będzie można usłyszeć wystąpienia: o. Jacka Bolewskiego SJ, Konstantego Geberta, prof. Jana Grossfelda i Miriam Gonczarskiej. Zostanie też zaprezentowana książka „Wspólna radość Tory”. 14 stycznia na wspólnej modlitwie w Domu Arcybiskupów Warszawskich spotkają się żydzi i chrześcijanie. Prócz gospodarza miejsca, abp. Kazimierza Nycza obecny będzie także abp Henryk Hoser – ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej i naczelny rabin Polski Michael Schudrich. Spotkaniom i modlitwom ekumenicznym towarzyszyć będą także wydarzenia kulturalne. W czwartek, 15 stycznia w klasztorze przy ul. Freta dominikanie wyświetlą filmy żydowskie ze zbiorów Małgorzaty Burzyńskiej-Keller, natomiast w piątek w siedzibie Klubu Inteligencji Katolickiej (ul. Freta 20/24a) otwarta zostanie wystawa fotograficzna „Młodzi żydzi i młodzi katolicy w dialogu”. Również tam będzie można wysłuchać wykładu Lucii Faltina z Cambridge na temat aktualnego stanu badań nad stosunkami żydowsko-chrześcijańskimi. Oprócz wydarzeń w Warszawie zaplanowano też szereg uroczystości lokalnych. Diecezje organizują obchody według programów własnych. Organizując nabożeństwa, mogą korzystać z dostarczanych przez Komitet KEP ds. Judaizmu materiałów w postaci wkładki do Biuletynu Ekumenicznego. Bogaty program XII Dnia Judaizmu przygotował m.in. Poznań, gdzie już od 8 stycznia trwają modlitwy, koncerty, wystawy, prezentacje filmów i spotkania katolików i żydów. Głównym punktem poznańskich obchodów będzie nabożeństwo biblijne 17 stycznia w Kościele pw. św. Wojciecha, pod przewodnictwem abp. Stanisława Gądeckiego. Wezmą w nim udział przedstawiciele Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich. Obchody w skali ogólnopolskiej, diecezjalnej i parafialnej mają - jak przypomina Komitet ds. Dialogu z Judaizmem przy Konferencji Episkopatu Polski - wyjaśniać i upowszechniać istotę Dnia Judaizmu, przybliżać nauczanie Kościoła po Soborze Watykańskim II na temat Żydów i ich religii, a także wyjaśniać wiernym tragedię zagłady Żydów i ukazywać antysemityzm jako grzech oraz zapraszać tego dnia do wspólnej modlitwy przedstawicieli innych Kościołów i wspólnot chrześcijańskich. W Episkopacie Polski utworzono Podkomisję ds. Dialogu z Judaizmem w 1986 roku. Na jej czele stanął wówczas bp Henryk Muszyński. Niespełna rok później podniesiono ją do rangi komisji. W styczniu 1991 roku ogłoszono na terenie całej Polski list pasterski Episkopatu Polski na temat stosunków katolicko-żydowskich. Biskupi uwrażliwiali w nim na odmienne potrzeby uczestników dialogu i wzywali do pogłębiania wiedzy o sobie nawzajem. W 1994 r. funkcję przewodniczącego Komisji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem objął bp Stanisław Gądecki (wówczas biskup pomocniczy gnieźnieński, obecnie metropolita poznański). Po zmianach statutowych przemianowano komisję na Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, wchodzi on w skład Rady ds. Dialogu Religijnego. Dzięki staraniom tego komitetu, decyzją Konferencji Episkopatu Polski, od 1998 roku obchodzi się w Polsce Dzień Judaizmu. Od 2001 r. ma on stały termin - dzień przed rozpoczęciem Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan (jeśli wówczas przypada piątek i rozpoczyna się świąteczny dzień szabatu, aby go uszanować, obchody przenoszone są na inny dzień tygodnia.) Obecnie przewodniczącym Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem jest biskup pomocniczy archidiecezji lubelskiej Mieczysław Cisło. Dużą rolę w rozwoju dialogu z judaizmem odegrało również Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Izraelskiej, w ramach którego w 1990 roku zawiązała się Sekcja Dialogu Chrześcijańsko-Żydowskiego. Przekształciła się ona wkrótce w Polską Radę Chrześcijan i Żydów.
W ubiegłym roku całkowita produkcja wodoru w Chinach przekroczyła 36 mln ton.
Jej zdaniem konieczne jest wzmocnienie dialogu ze Stanami Zjednoczonymi na równych prawach.
Tym razem najpewniej był to dron przemytników. Kontrabandy nie znaleziono.
"Operacja policyjna trwa. Nadal apelujemy do ludzi, aby unikali tego obszaru".
W latach 2015-2024 zlikwidowano ponad 800 nieekologicznych źródeł ogrzewania.
Papież zachęca, aby przeżywać Boże Narodzenie jako czas umiaru i konkretnej miłości bliźniego.
W tekstach liurgii mowa o radości z zapowiadanego przyjścia Chrystusa.